Volvo 760 святкує тридцятиріччя: автомобіль, що врятував Volvo Car Corporation

30 років тому у лютому 1982 року почалося виробництво нової моделі Volvo 760 GLE. Це був не типовий для Volvo автомобіль, проте, безперечно, це був справжній Volvo. Елегантний і привабливий дизайн завоював довіру покупців. Volvo 760 був автомобілем, який просто врятував Volvo Car Corporation і забезпечив майбутній розвиток компанії.

Перші ескізи нової моделі було створено у 1975 році, коли автомобільна галузь у цілому зазнавала значних труднощів, і Volvo не були винятком. Щойно минула нафтова криза, й у Volvo виникли проблеми із забезпеченням якості нової моделі Volvo 240. Крім того, у цей період Volvo зазнавала серйозних економічних труднощів. Виробляти автомобілі на заводі Торсланда було надто дорого, й експорт цих автомобілів вже не приносив прибутку.

До моделей 200-ї версії незабаром повинно було додатися нове покоління компактних автомобілів, виробництво яких повинно було початися на дочірньому підприємстві Volvo Car BV у Нідерландах, але для підтримання достатніх обсягів продажу у 80-і роки компанії потрібен був радше більш великий автомобіль. Вимоги ринку постійно зростали – ринок потребував автомобіль з меншою витратою палива, поліпшеною системою контролю вихлопних газів і підвищеною системою безпеки. У той час було вкрай складно передбачити, якому типу автомобілів будуть віддавати перевагу покупці у 80-х роках.

Новий підхід для розв’язання завдання

Модель 760 створювалася у той час, коли умови змінювалися практично щодня, і в компанії були дуже різні погляди на те, яким повинен бути новий автомобіль. Тоді не було Інтернету, за допомогою якого можна б було отримати ширше охоплення ринку і дізнатися про вподобання потенційних клієнтів. Проте у Volvo максимально використовували доступні у той час засоби – у компанії було проведено ретельний аналіз довкілля. Група аналітиків провела всебічні дослідження і виявила унікальну гнучкість у виробленні правильного напрямку. Вони просто не мали права на помилку.

Більший автомобіль, менша вага

Було вирішено, що автомобіль повинен відрізнятися надійністю, паливною економічністю, довговічністю, легкістю в обслуговуванні, малим рівнем шуму та мати привабливий дизайн і потужність – саме цими якостями і в такій послідовності конструктори керувалися у процесі розроблення нової моделі. Також було вирішено використовувати привід на задні колеса і збільшити колісну базу на 10 см порівняно з Volvo 240. Автомобіль повинен був бути трохи коротшим, ніж модель 240, але ширина повинна була залишатися незмінною, а вага знизитися на 100 кг. Щоб скоротити виробничі витрати, технічні рішення з незначними змінами було адаптовано із серії 200. Це стосувалося трансмісії, підвіски і багатьох інших систем. При цьому зовнішній дизайн мав бути абсолютно новим.

Проект, відомий під назвою P31, повинен був зазнати низку змін. Технічні специфікації було допрацьовано приблизно у той самий час, коли закінчилося розроблення кінцевого дизайну автомобіля. Вибір правильного дизайну – це настільки ж складне і важливе завдання, як і вибір «технічного наповнення».
Початок виробництва було заплановано на 1980 рік, проте на цьому етапі було прийнято рішення відкласти початок випуску нової моделі до 1981 року.

У центрі уваги геометричні форми

На розгляд компанії було представлено різні пропозиції дизайну автомобіля, і багато з них надходили від зовнішніх розробників. Переважно це були седани, проте Ян Вілсгорд (Jan Wilsgaard), відповідальний за розробку дизайну у Volvo, віддавав перевагу хетчбеку. З іншого боку, фінансовий відділ компанії наполягав на рівних і пласких поверхнях, обривистих лініях з кутами до 90 градусів, що дозволило би максимально скоротити виробничі витрати.

У результаті боротьба розгорнулася між пропозиціями відділу маркетингу та інженерного відділу. Однак у цей час доволі потайливий Вілсгорд висунув зовсім несподіваний проект. Це була його власна пропозиція, в якій сполучалися різні аспекти дизайну: це був автомобіль витягнутої форми, як у традиційного седана, з прямими рівними боками і різко обривистою кормою. Така форма збереглася до остаточних узгоджень, проте було вирішено використовувати трохи змінену версію – седан з практично вертикальним заднім вікном і задньою частиною, виконаною в обривистих контурах. Прямі бокові лінії дизайну дозволили створити відчуття комфортного салону. Але крім цього, автомобіль мав унікальний зовнішній вигляд.

Volvo 760 святкує тридцятиріччя: автомобіль, що врятував Volvo Car Corporation

Незабаром стало зрозуміло, що вибір зроблено правильно. На тлі округлих, «зализаних» форм, які пропонувалися конкуруючими автовиробниками, прямі форми з різкими кутами Volvo стали справжнім хітом і скоро перетворилися на взірець для інших. У процесі вибору правильного рішення у Volvo вперше використовували особливу форму опитування людей, коли респондентам пропонували висловити свою думку про автомобіль, не повідомляючи марку виробника. Реакція учасників опитування не завжди була позитивною, проте у США, на головному ринку для майбутньої моделі, новий автомобіль багатьом подобався.

У процесі нового проекту окрім дизайну необхідно було враховувати нові законодавчі постанови. Також розроблялася нова програма двигунів. І якщо до цього в конструкторському бюро використовували креслярські дошки, у цей час впроваджувалися комп’ютери і передові моделі розрахунку, що особливо було актуально для розроблення систем безпеки. Проект вийшов на кінцевий етап, і на початку 1978 року він отримав кодову назву 1155. Всередині компанії його жартівливо називали «без п’яти дванадцята». Потрібно було квапитися.

Концептуальна модель VCC

У період із 70-х до 80-х років відбулося чимало подій. Навесні 1978 року був готовий перший повністю функціонуючий прототип. Незабаром було складено багато експериментальних автомобілів для випробувань. Почалися всебічні тести, що потребували багато часу: на трьох континентах автомобілі, що тестувался, проїхали 3.200.000 км у найспекотніших і найхолодніших кліматичних умовах, що дозволило перевірити кожну можливу деталь.

У 1979 році автомобільний підрозділ AB Volvo було виділено в окрему компанію Volvo Car Corporation. Першим головним керуючим нової компанії став Хокан Фрізінгер (Håkan Frisinger), а у 1980 році було представлено цікавий концептуальний автомобіль, який дозволив не просто уявити, але й зрозуміти, яка саме модель вийде на ринок у наступному році. Концептуальна модель була трохи коротшою ззаду, ніж майбутній Volvo 760, але в іншому це був практично завершений майбутній серійний автомобіль.

Сьогодні концептуальний VCC перебуває в Музеї Volvo. Його назва у скороченій формі збігається з назвою компанії Volvo Car Corporation. У технічному плані VCC дістав задню підвіску з незмінюваною колією – таку саму підвіску установлювали на Volvo 760 – і потужний турбодизельний двигун, який продемонстрував величезний потенціал для розвитку компресійних двигунів.

Чудові їздові якості і практичність

Запланований показ нового Volvo 760 на Автосалоні у Франкфурті у 1981 році довелося перенести. Нарешті, у лютому 1982 року Volvo представили свій абсолютно новий автомобіль незвичайного дизайну. Нова модель пропонувала чудові їздові якості, комфорт і вибір трьох різних двигунів: чотирициліндровий турбодвигун, V6 з робочим об’ємом 2,8-літра і рядний шестициліндровий турбодизель D24, створений у компанії Volkswagen, але допрацьований фахівцями Volvo. З цим двигуном Volvo 760 був найшвидшим дизельним автомобілем свого часу.

Volvo 760 святкує тридцятиріччя: автомобіль, що врятував Volvo Car Corporation

У Швеції ціна нового 760 GLE була трохи нижчою за психологічний рубіж 100.000 шведських крон – він коштував 99.800 крон. За такі гроші покупець отримував автомобіль у чудовій комплектації: двигун V6 з автоматичною трансмісією, кондиціонер повітря, люк у даху і рульове керування з підсилювачем. Не дивно, що продажі знову пішли вгору як у рідній Швеції, так і за межами країни. Згідно з притаманною Volvo традицією у продаж надійшли найдорожчі модифікації, потім за 760 GLE пішла серія 740, чотири- і п’ятидверні версії.

Для Volvo Car Corporation Volvo 760 був важливою віхою й у виробничому плані, й у фінансовому сенсі. Саме ця модель заклала міцну основу для подальшого розвитку компанії. Без Volvo 760 не було би Volvo 850, без Volvo 850 не було би моделі S80 і так далі. Але для реалізації проекту знадобилися гігантські вкладення – 3,5 мільйони шведських крон. Volvo 760 і всі подальші модифікації повинні були забезпечити впевнені продажі до кінця 80-х і початку 90-х, і вони з цим успішно впоралися. Лише у 1998 році виробництво завершилося моделлю V90 – це був останній автомобіль Volvo, побудований на базі технологій, реалізованих у Volvo 760.

Разом було вироблено 221.309 автомобілі моделі 760 (1.230.704, включаючи Volvo 740), і восени 1990 року вийшла більш сучасна модель Volvo 960. Майже ціле десятиріччя Volvo 760 підтримував престиж Volvo Car Corporation і забезпечував хороші прибутки.

Описи та факти в цьому прес-релізі стосуються міжнародного модельного ряду Volvo Cars. Описані функції та обладнання можуть бути опціональними. Специфікації автомобілів можуть відрізнятись у різних країнах та можуть зазнавати змін без попереднього повідомлення.